Brachypelma Smithi vs Pterinochilus Murinus

Kali ni aku nak review pasal new invert aku..actually dah lama dah aku pesan kat member aku
(Mr. JuraiJ) tp agak lama gak la benda 2 nak sampai kat aku sbb kena tunggu juraij dtg cni br di bawak..kira2 sebulan gak la br dapat pas aku order..aku mmg xcited gak nak try bela tarantula ni..

Actually aku beli yg kecik2 lg..yg besar mahal..so aku bleh study pasal life cycle dia..x besar gak..lebih kurang 1cm ja yg pterinochilus murinus and brachypelma smithi plak kurang dr 1 cm..kecik gak la..xdi aku br pegang2 letak atas tgn for the 1st time..berani gak la sbb kecik lg..kalu besar aku x brapa la sbb dia xbg signal kalu dia nak "sting" nant..hahaha

Ni aku wat perbandingan antara tarantula jenis ni yg dah besar dan yg aku tgh bela skrg ni..
Brachypelma smithi
Pterinochilus murinus
Ni plak pic yg aku snap secara close up..so korang bleh tgk differentiation bila dia dah besar n masa kecik..yg smithi agak lawa gak la ngan color dia n murinus plak mcm ganas ja aku tgk..


Brachypelma smithi
Pterinochilus murinus
Ni plak makanan yg aku bg untuk tarantula aku..sama ja mcm makanan scorpion 2..ulat burung..harga murah ja..rajin kalu teka la ada brapa ekor..dah dapat jwapan bgtau kat aku..aku bg hadiah..hahaha
Tempat aku simpan serangga ni pun xmahal..juz guna tupperware microwave 2..yg kecik2 ja..x payah susah2 beli mahal2 mcm akuarium..sbb tempat kecik lg senag dia cari makanan yg aku bg..
xdi secara x langsung aku buka jugak tupperware yg ada scorpion aku..dlm 3 ekor yang tinggal, sekor dah salin kulit untuk kali yg ke 4..scorpion besar aku dah mati..xtau napa..sbb aku tinggal dia kot masa g terengganu hari 2..xpa nant blk aku beli yg baru..

Kulit yang ditanggalkan...mcmana dia wat aku pun xtau


Lepas kulit lama ditanggalkan..jadi kecik ja..n lembutSebelum kulit ditanggalkan..ni yg x tukar lg kulit..lagi 2-3 hari kot..lupa plak aku nak gtau..benda yg ada dlm tempat tarantula aku 2 sama gak bahan yang aku letak dlm tempat scorpion..sabut kelapa yang dah dikisar..so senang la nak bg dia lembab..Actually tarantula xpayah nak tempat lembab..tp untuk menjaga dia sesekali korang kena sembur dengan air gak..To mr.JUraij..thanks for ur information..pasal emperor yg baru 2 aku pikir dulu..sbb duit dah kurang skrg.hahaha..To zafran: tarantula hg ada dgn aku..pas kuarantine abis dtg ambik na..

p/s: Hobi ni xmahal..kalu korang nak try bleh ja..

3 comments:

Anonymous said...

giler sronok...xsabaq nak pi amik..hahaha...tupperware and sabut kelapa ang bli kat mana?

Tibet a.k.a Sycospeak said...

aku bg pakej kat hg...ambik suma skali dgn makanan

juraij said...

Tarantula tu elok la damp kn peat dia tu.Jgn sampai jd paya.Gud luck with this addictive hobby!U'll end up with a bunch of them in the end.Trust me!

Copyright © 2009 - SyCosPEak - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template